Tidskriften Vatten
  • Hem
  • Om oss
  • Arrangemang
  • Vattenpriser
  • Tidskriften VATTEN
  • Medlem
  • Kontakt
    • Styrelsen
  • In english

Sediment transport and bathymetric change at Honrafjörður tidal inlet / Sedimenttransport och batymetrisk förändring vid Hornafjörðurs tidvatteninlopp

The relatively calm area behind barrier island are favored locations for harbors even though the navigation through the inlet itself can be challenging. Different measures like dredging or coastal structures might be necessary to ensure the desired water depth to maintain a safe navigation. Iceland as an island country depends strongly on reliable navigational routes connecting harbors to the ocean to ensure its economic wealth. The port of Höfn at the Hornafjörður inlet in southeastern Iceland is the main navigational link for the commercial fishing in this area.The interactions between longshore sediment transport and sediment transport induces by the inlet flow and waves are complex and led to navigational limitations in history. A deeper understanding of local transport patterns is needed to ensure a reliable navigation at the Hornafjörður inlet and limit economic losses in future. Regarding the complexity of the situation around the inlet and the limited data on local hydrodynamics, mathematical modeling must be used to simulate local currents. This article focuses on the research performed and model results gained in connection with the master thesis project “Sediment transport and bathymetric change at Hornafjörður tidal inlet – Field data analysis and mathematical modeling” (Klante, 2018).

Författare Clemens Klante, Sigurður Sigurðarson
Årgång 2018
Nummer 4
Sida 173-182
Nyckelord hydrodynamic modelling; Iceland; tidal inlet; morphology; sediment transport; TELEMAC
ladda ner pdf
Utgåva
2018-4

The relatively calm area behind barrier island are favored locations for harbors even though the navigation through the inlet itself can be challenging. Different measures like dredging or coastal structures might be necessary to ensure the desired water depth to maintain a safe navigation. Iceland as an island country depends strongly on reliable navigational routes connecting harbors to the ocean to ensure its economic wealth. The port of Höfn at the Hornafjörður inlet in southeastern Iceland is the main navigational link for the commercial fishing in this area.The interactions between longshore sediment transport and sediment transport induces by the inlet flow and waves are complex and led to navigational limitations in history. A deeper understanding of local transport patterns is needed to ensure a reliable navigation at the Hornafjörður inlet and limit economic losses in future. Regarding the complexity of the situation around the inlet and the limited data on local hydrodynamics, mathematical modeling must be used to simulate local currents. This article focuses on the research performed and model results gained in connection with the master thesis project “Sediment transport and bathymetric change at Hornafjörður tidal inlet – Field data analysis and mathematical modeling” (Klante, 2018).

TIDSKRIFTEN VATTEN

  • Sök artikel
  • Kontakta Tidskriften VATTEN
  • Annonsering
  • Om Tidskriften VATTEN
  • Instruktioner för författare
  • Information In English
  • Alla artiklar
  • Tidskriften VATTEN
Tidskriften Vatten
© Copyright 2017 Föreningen Vatten, Tidskriften Vatten. All rights reserved.

Om föreningen

Föreningen Vatten bildades år 1944 och är en rikstäckande ideell, politiskt obunden förening för kunskap om vatten och vattenvård, för vår gemensamma miljö.

Föreningen Vattens viktigaste uppgifter är att arrangera tvärprofessionella möten för förkovran och debatt, konferenser för bredd och spetskompetens samt arrangera VA-mässan.

Tidskriften VATTEN – Tidskrift för vattenvård sedan år 1945, ges ut fyra gånger om året.

Föreningen Vatten delar varje år ut ett antal vattenpriser. Du kan läsa mer om priserna under vattenpriser.

Kontakta Föreningen Vatten

Kansliet har telefontid måndag–fredag klockan 08:30-12:00.

E-post: kansliet@foreningenvatten.se

Tel: 08-121 513 28

Adress:
Föreningen Vatten
c/o Föreningshuset
Virkesvägen 26
120 30 Stockholm

Organisationsnummer: 802003-6854

Kontakta Tidskriften Vatten

Redaktör: Magnus Persson
Teknisk Vattenresurslära
E-post: Magnus.Persson@tvrl.lth.se

Tel: 046-222 8990

Adress:
LTH/Lunds Universitet
Box 118
S-221 00 Lund

Ansvarig utgivare: Rolf Larsson
E-post: rolf.larsson@tvrl.lth.se

Vi använder cookies för att förbättra användarupplevelsen. Genom att använda den här webbplatsen accepterar du användandet av cookies.Jag förstår Läs mer
Cookie policy
Nödvändigt Alltid aktiverad